štvrtok 17. mája 2018

Umelá inteligencia: Stretávame sa s ňou už každý deň

V Žiline majú radi čierne Octavie, banskobystrickí zákazníci sa zaujímajú o hatchbacky s motorom 2.0 a SUV sa predá skôr v Bratislave ako v Liptovskom Mikuláši. Vyplýva to z prvých dát úplne novej aplikácie.  

Stock Allocation mapuje nákupné správanie sa zákazníkov, ktorí si prichádzajú po ojazdené vozidlo, alebo ho ponúkajú na predaj. Aplikácia neustále sleduje trh, ktorý na Slovensku tvorí zhruba 500.000 inzerovaných ojazdených áut ročne. Učí sa z neho a vytvára hypotézy, o čo a kde majú zákazníci najväčší záujem. Na to sa potom reaguje rýchlymi prevozmi určitých značiek a typov vozidiel do miest, kde je o ne najväčší záujem. Dokáže tak efektívne riadiť presun skladových zásob vozidiel.  

Do kontaktu s umelou inteligenciou prichádzame síce už niekoľko rokov, no len málo ľudí si to uvedomuje... 1. Nakupovanie on-line: K rozhodnutia zákazníkov prispievajú napríklad odporúčania na stránke e-shopu riadené umelou inteligenciou. Ak si zákazník začne prezerať produkty, na pozadí sa okamžite spúšťa analytický proces jeho záujmov. Predajca si tak môže zvýšiť obrat až o 53%, ako uvádza McKinsey na príklade Amazonu. On-line gigant siahol po inteligentných odporúčaniach ako prvý ešte v roku 2014, neskôr ho nasledovali eBay a Alibaba.

2. Smarfóny: V novembri minulého roku bol predstavený prvý telefón s neurónovým procesorom podporujúcim umelú inteligenciu. Dnes smartfón podľa zvykov používateľa optimalizuje svoj výkon, spúšťa aplikácie a významne šetrí batériu. Stáva sa z neho inteligentný asistent, ktorý dokáže napr. pomôcť s organizáciou fotogalérie.

3. Mobilná fotografia: Umelá inteligencia preberá rolu profesionálneho fotografa. Mobilné zariadenie analyzuje záber ešte pred odfotením - vyrovná horizont, navrhne priblíženie alebo oddialenie. A dokáže rozpoznať, aký objekt fotíte - či ide o krajinku, západ slnka alebo kvety vo váze a ďalšie. Navyše podporuje stabilizácia obrazu, ktorú riadi po prvýkrat tiež umelá inteligencia.

4. Spamový filter v mailboxe: G-mail je schopný odfiltrovať 99,9% spamových správ. K tomuto vysokému číslu sa dopracoval vďaka zapojeniu strojového učenia (podskupina umelej inteligencie) ešte v roku 2015. Každý používateľ G-mailu môže pomôcť umelej inteligencii, ak nevyžiadané maily označí ako spam.

5. Virtuálni asistenti: Kontakt s umelou inteligenciou je najviditelnejší pri digitálnych asistentoch. Ich úlohu je rozpoznať príkazy v hovorenom či písanom dialógu a odpovedať.Rozprávať  s robotom sa môžete v praxi od roku 2011. S virtuálnym asistentom môžete hovoriť napríklad v navigácii svojho auta alebo priamo v smartfónoch. Chatbot spoločnosti Mastercard zas rád zodpovie otázku o výške výdavkov. Ak vás zaujíma konkrétna téma v americkom magazíne The Wall Street Journal, povedzte to robotovi a ten sa postará o správny výber.