piatok 15. mája 2020

Aktuálne: Deti a elektronika v čase koronavírusu

Slovenskí školáci sa viac než dva mesiace po uzavretí škôl ako prevencii proti šíreniu nákazy novým typom koronavírusu COVID-19 už nemôžu dočkať, kedy sa znovu vrátia do lavíc. Podľa prieskumu spoločnosti Samsung by sa 59 % detí už najradšej vrátilo znovu do školy. Naopak štvrtine detí sa po školskom vyučovaní vôbec necnie. U všetkých detí stúpla konzumácia elektronických médií a používanie smart zariadení. 

Napríklad počítač alebo notebook sa stal nevyhnutnou učebnou pomôckou pre takmer osem z desiatich slovenských školákov (78 %), viac ako polovica (56 %) z nich používa pre učenie a plnenie domácich úloh mobil a takmer tretina tablet alebo televízor. Najčastejším spôsobom, akým učitelia zadávajú školákom učenie a domáce úlohy sú webové stránky školy alebo aplikácie. Využíva ich 64 % detí respondentov výskumu, 62 % detí dostáva úlohy prostredníctvom emailov a 44 % využíva videokonferenčné hovory. Najčastejšie takto komunikujú s učiteľmi žiaci v Banskobystrickom a Trnavskom kraji, kde túto možnosť uviedla hneď polovica respondentov. Používanie videokonferencií takisto stúpalo s počtom členov domácnosti, najčastejšie ich využívali školáci žijúci s tromi až štyrmi ďalšími súrodencami.

Deti teraz využívajú elektronické zariadenia najčastejšie na príjem zadaní domácich úloh od učiteľov (86 %). Viac ako polovica detí (54 %) prostredníctvom nich hľadá informácie na splnenie domácich úloh. Špeciálne školské vysielanie v televízii ako napr. Školský klub na programe Dvojka, sleduje podľa výsledkov výskumu takmer štvrtina školákov, ktorí sledujú televíziu. 67 % školákov dáva prednosť rozprávkam a animovaným seriálom na voľne dostupných televíznych programoch. Celkový čas, ktorý deti trávia na mobile, tablete alebo počítači výrazne vzrástol. Pätina školákov takto denne „presurfuje“ štyri a viac hodín. Najčastejšie im to však rodičia dovolia na dve až tri hodiny denne (v 28 % prípadov). Ruka v ruke s vyšším využívaním elektroniky rastie aj riziko, ktoré plynie z jeho nadmerného či nevhodného používania. Pritom len viac ako polovica (57,2 %) rodičov používa na zariadeniach, ku ktorým majú prístup deti, nejaký spôsob rodičovskej kontroly.

Pre viac ako polovicu rodičov je podľa prieskumu trochu problém skombinovať starostlivosť o deti a pracovné povinnosti, naopak pre štvrtinu sa prakticky nič nezmenilo a fungujú ako pred vyhlásením stavu núdze. Viac ako tri štvrtiny rodičov sa musia po uzatvorení škôl starať o deti sami, ale každé štrnáste dieťa stráži jeho starší súrodenec. Ako sa rodičom darí zabaviť deti počas doby, keď sú uzatvorené školy? Najčastejšie im zadajú domáce úlohy (68 %), alebo ich nechajú hrať sa hry na mobiloch, tabletoch a konzolách (63 %).

Prieskum realizovala spoločnosť Samsung Electronics Czech and Slovak prostredníctvom služby Instant Research výskumnej agentúry Ipsos v dňoch 23. až 25. apríla 2020 na vzorke 324 rodičov detí, ktoré chodia do základnej školy a žijú s nimi v spoločnej domácnosti.