štvrtok 20. augusta 2020

Radíme: Starostlivosť o ojazdené auto

Ako sa starať o ojazdené auto a ktoré zásadné úkony na ňom urobiť ihneď po kúpe, aby slúžilo spoľahlivo a bez nepríjemných prekvapení? To paradoxne motoristi často nevedia. Inú starostlivosť však bude logicky potrebovať dvojročné vozidlo s nízkym nájazdom a inú desaťročný automobil, ktorý má za sebou už 200-tisíc kilometrov. 

To je fakt, ktorý si polovica Slovákov nepripúšťa a k novo zaobstaranému autu pristupuje bez ohľadu na jeho vek a mieru opotrebovania. Ide o výsledky prieskumu AAA Auto, podľa ktorého 50 % slovenských šoférov netuší, ako sa k ojazdenému automobilu správať po jeho kúpe. Ani najmladšie ojazdené autá nie sú výnimkou – preto je aj v tomto prípade dobré poznať zásady správnej starostlivosti. V prvom rade je vhodné kontaktovať autorizovaný servis a overiť si, či nie sú na vozidlo vyhlásené zvolávacie akcie od výrobcu. Pokiaľ áno, opýtajte sa, či je nutné prísť si rovno pre úpravu, alebo postačí počkať na pravidelnú servisnú prehliadku. Servisný interval je veľmi často v rozmedzí jedného až dvoch rokov a 20- až 30-tisíc kilometrov. Je tak pravdepodobné, že automobil už prehliadkou prešiel alebo vás bude v dohľadnej dobe zaručene čakať. Podstatné je tiež poznať podmienky záruky od výrobcu. Mnohé vozidlá majú dnes predĺženú záruku, nad rámec dvoch rokov daných zákonom. Napríklad značka Hyundai alebo Kia poskytuje niekoľkoročnú záruku takmer pri všetkých svojich autách. Vozidlá Škoda a Volkswagen mávajú záruku často prikúpenú. Prémiové značky potom poskytujú predplatené servisné balíky, ktoré zaručujú servisné prehliadky úplne zadarmo. 

Pri ojazdených automobiloch s 5–10 rokmi a s nájazdom 100–150 tisícmi km je už potrebné mať sa na pozore a nič nezanedbať. V ideálnom prípade máte v garáži nehavarovaný automobil s doloženým pôvodom a servisnou históriou, aj tak ale ihneď vymeňte motorový olej a filter, prípadne tiež ďalšie prevádzkové kvapaliny. Do ruky si zoberte servisný plán a pozorne ho skontrolujte. Podľa presného počtu najazdených kilometrov a podľa veku v ňom nájdete predpísané úkony, ktoré je potreba urobiť. Napríklad výmena rozvodového remeňa býva predpísaná po najazdení približne 160 tisíc km, ale často tiež po 8 až 10 rokoch. Stojí za to obrátiť sa rovno na špecialistov a skonzultovať s nimi, aké úpravy servisného plánu navrhujú. Odporúča sa skrátiť servisný interval z pôvodných 1–2 rokov a 20- až 30-tisíc kilometrov na 1 rok a 15-tisíc najazdených kilometrov, či nad rámec plánu vymeniť náplne do automatických prevodoviek alebo systému pohonu 4x4.

Je potrebné zdôrazniť, že zaobstarať si lacné ojazdené vozidlo (do 4 tisíc eur) tesne pred dlhou cestou nie je úplne rozumný nápad. V priebehu prvých mesiacov prevádzky sa totiž prejavia všetky potencionálne problémy a takéto záležitosti je lepšie riešiť v pokoji domova. Na začiatok, autu ihneď vymeňte prevádzkové náplne, ako je chladiaca kvapalina, brzdová a servo kvapalina, náplne prevodovky, rozvodovky 4x4 a pod., a tiež si nechajte skontrolovať vodnú pumpu a rozvody. Vysoký vek a mnoho najazdených kilometrov sa samozrejme prejaví na kondícii plechov a tlmičov. Svojmu ojazdenému autu preto doprajte patričnú protikoróznu starostlivosť a nechajte mu urobiť kontrolu účinnosti tlmičov. Pozornú revíziu si zaslúži tiež klimatizácia, do nej je vhodné doplniť chladivo s UV látkou, ktorá pomáha ľahšie detekovať prípadný únik. Rozhodne však nemajte od lacného pamätníka veľké očakávania a radšej si držte bokom finančnú rezervu na prípadné opravy. Aj keď ste si možno zaobstarali vozidlo so zdokumentovanou históriou a doloženým nízkym nájazdom, dôležitejšie je poznať jeho celkový technický stav a výhľad budúcich investícií.