pondelok 9. decembra 2019

Trend: Nákupy on-line

V roku 2008 len zhruba 23 % Slovákov, ktorí využívali internet, aj nakupovalo on-line. Dnes je tento podiel na úrovni 59 %. Podľa prieskumu Slovenskej sporiteľne ( IMAS International počas septembra tohto roka) dve tretiny nakupujú prevažne knihy, najmenej, a to ani nie štvrtina, si objednáva prostredníctvom internetu potraviny. 

Elektronické obchody využívajú Slováci aj na nákup oblečenia, obuvi či rôznych doplnkov, vysoký podiel z celkových nákupov na internete má elektronika: televízory, počítače, tablety či smartfóny. Najmenej nakupujeme prostredníctvom internetu jedlo. Dokonca dve tretiny Slovákov si nevie predstaviť, že by si práve jedlo objednávali on-line. Až 60 % opýtaných Slovákov nakupuje cez internet letenky, alebo platí za hotel či iné cestovné položky. Napríklad Česi najčastejšie nakupujú cez internet oblečenie, obuv či rôzne doplnky (70 %), Maďari zase elektroniku (43 %). Nakupovanie kníh cez internet zaznamenalo na Slovensku najvyšší medziročný rast, a to až o vyše 15 %. V Čechách rovnako vysoký medziročný nárast zaznamenali on-line nákupy leteniek alebo platby za hotel či iné cestovné položky. Podľa analytičky Lenky Buchlákovej v porovnaní s okolitými krajinami je Slovensko jasne lídrom v nakupovaní on-line. Súvisí to s tým, že Slováci radi využívajú zľavy, ktoré internetové obchody ponúkajú v porovnaní s kamennými obchodmi. Najmenej z okolitých krajín využívajú nakupovanie on-line Maďari, je ich len polovica z tých, ktorí sú na internete. Pritom až 60 % ľudí v Európskej únii (EÚ) vo veku 16 až 74 rokov nakupovalo vlani on-line, čo predstavuje dvojnásobný nárast oproti roku 2008. 

Hoci muži majú tendenciu nakupovať on-line o niečo viac ako ženy, podiel nakupujúcich on-line sa za posledných 10 rokov zvýšil viac medzi ženami (z 30 % v roku 2008 na 59 % v roku 2018) ako medzi mužmi (z 35 % v roku 2008 na 61 % v roku 2018). Za posledných 10 rokov sa podiel on-line nakupujúcich v EÚ zvýšil vo všetkých vekových skupinách, ale najmä v prípade mladších používateľov internetu vo veku 16 až 24 rokov (zo 40 % v roku 2008 na 72% v roku 2018) a tých vo veku 25 až 34 rokov (zo 46 % v roku 2008 na 78 % v roku 2018). Najvyšší podiel ľudí, ktorí nakupovali on-line v predchádzajúcom roku, bol v Dánsku (84 %), Spojenom kráľovstve (83 %), Holandsku (80 %), Švédsku (78%) ) a Nemecku (77 %).

Pri platení cez internet je potrebné byť opatrný pri otváraní príloh alebo odkazov a emaily od neznámych osôb vôbec neotvárať. Neinštalovať si aplikácie z neznámych zdrojov a neznáme rozšírenia do internetového prehliadača. Do počítača, notebooku, tabletu aj mobilného telefónu si pravidelne inštalujte bezpečnostné aktualizácie a pripájajte sa len z overených sietí. Aj heslo do služieb elektronického bankovníctva je nutné si pravidelne meniť a nepoužívať rovnaké heslo v iných aplikáciách a internetových stránkach, najmä v sociálnych sieťach.