utorok 29. decembra 2020

e-Shopping: Nastupuje druhé najsilnejšie obdobie roka

Záujem o on-line nákupy v povianočných dňoch rastie zhruba o polovicu oproti bežnému roku, ktorý už beztak prekonal všetky rekordy. Hneď v prvý posviatočný deň sú navyše internetoví predajcovia pripravení ponúknuť Slovákom tovary v obrovských zľavách. Ako ich využiť naplno a nenechať sa oklamať?

Slováci sa do e-shopov vrátili už 25. decembra, a to najmä tí, ktorí si pod stromčekom našli finančné darčeky alebo poukážky. „Ďalší veľký skok v nákupoch očakávame 4. januára, kedy mnohí po dovolenke znova usadnú za počítače a pustia sa do práce“, doplnil Tomáš Braverman. On-line predajcovia toto obdobie tiež využívajú na spustenie obrovských povianočných výpredajov.  Priemerná výška skutočných zliav sa pohybuje okolo 18 %, takže niektoré sľubované fantastické zľavy nemusia byť vôbec výhodné. iekedy sú zľavnené ceny iba návratom k priemernej trhovej cene. Celoročný vývoj a porovnanie cien preto uvádza Heureka.sk formou grafickej krivky pri každom produkte. Kontrola ceny tak môže ušetriť nemalé peniaze.

Existuje veľa poctivých firiem či predajcov, ale popri nich aj podvodníci, ktorí predávajú nekvalitné napodobeniny osvedčených značkových výrobkov. Na prvý pohľad také výrobky vyzerajú ako originál, ale sú ponúkané za oveľa nižšiu cenu a tiež v oveľa nižšej kvalite. Preto môže byť ťažké rozpoznať, či skutočne kupujete za skvelú cenu, alebo sa vám niekto snaží podstrčiť falzifikát. Spotrebitelia často zistia, že kúpili falzifikát, až keď je neskoro," upozorňuje Erika Lindauerová. Pamätajte, že on-line môžu podvodníci svoj tovar predávať oveľa ľahšie - na falšovaný tovar už pripadá 3,3 % z celkového objemu svetového obchodu (OECD, Trade in fake goods is now 3.3% of world trade and rising (podiel falzifikátov na celosvetovom trhu dosiahol 3,3 %) a ďalej rastie! Navyše spotrebitelia sa môžu nechať nachytať a kúpiť originálny tovar od neautorizovaných predajcov. Tieto výrobky, s ktorými sa obchoduje na tzv. šedom trhu, často nie sú falšované a môže ísť o originálny tovar, ktorý sa ale často za zníženú cenu predáva prostredníctvom neautorizovaných predajcov alebo kanálov. V Európskom hospodárskom priestore (EHP) je takéto sivé obchodovanie nezákonné a spotrebitelia, ktorí výrobky vedome či nevedome touto cestou nakúpia, sa môžu neskôr ocitnúť v ťažkej situácii, pretože autorizovaní predajcovia im často nebudú ochotní poskytnúť k zakúpenému tovaru servis.

Než teda za tovar zaplatíte, uistite sa, že nakupujete u niekoho, komu môžete dôverovať. Hoci výhodná cena nemusí nutne znamenať, že je výrobok falšovaný, ak je cena až príliš priaznivá, často ju zaplatíte práve za falzifikát. Smiešne nízka cena by mala prinajmenšom rozsvietiť varovné svetielko a prinútiť vás k tomu, aby ste si pred stlačením tlačidla kúpiť, urobili trochu detailnejší prieskum. Ponúkame vám pár tipov, s ktorými prekabátite falšovateľov a vyhnete sa nákupu tovaru na šedom trhu. 

Prečítajte si podrobnejšie 5-hviezdičkové recenzie: Prvým krokom by malo byť, že si na predajcu prečítate recenzie. Dlhé litánie plné uštipačných poznámok od nahnevaných zákazníkov vás okamžite varujú, že by ste sa danému predajcovia mali radšej vyhnúť, ale aj priaznivé recenzie berme s istou rezervou. Podvodníci si často sami na seba píšu vymyslené recenzie a môžeme sa s nimi stretnúť aj na dôveryhodných weboch. Našťastie existujú varovné indície, ktoré napovedia, či čítate recenzie pravdivé alebo propagačné, resp. vymyslené. Hodnotenia, ktorá vyznievajú príliš vágne či všeobecne, obsahujú komentáre, ktoré opakovane hovoria to isté, len trochu inými slovami, prípadne v nich hodnotitelia používajú prehnané alebo marketingovo znejúce výrazy, môžu naznačovať, že ide buď o sebapochvalné texty, prípadne že predajca zákazníka k pochvale motivoval, napríklad produktom zdarma alebo odplatou za kladnú recenziu.

Venujte pozornosť detailom: Niekedy možno už pri pohľade na e-shop alebo internetové stránky podľa pochybného grafického spracovania odhadnúť, že si pozeráte nedôveryhodného predajcu. Avšak profesionálni podvodníci dokážu vytvoriť veľmi profesionálny dojem, možno teda budete musieť urobiť dôkladnejší prieskum. Skúste si prečítať sekcie O nás alebo Kontakt. Ak sa text hemží gramatickými chybami a preklepmi, prípadne v nich chýbajú základné informácie, napr. adresa sídla alebo telefónne číslo, máte pomerne spoľahlivý ukazovateľ, že tu niečo nesedí. Ďalší krok môže znamenať overenie internetovej domény. Okamžite zbystrite pozornosť, ak adresa internetovej stránky končí doménou .org alebo .net - legálny predajcovia obvykle tieto domény nepoužívajú. Ak si však nie ste istí, skopírujte adresu stránky do vyhľadávacieho okienka niektorej bezplatnej overovacej stránky (napríklad DomainTools), kde zistíte všetko, čo o stránke potrebujete vedieť, vrátane dátumu založenia a fyzického umiestnenia IP adresy. Majte sa na pozore pred stránkami, ktoré sa zobrazia vo vašom miestnom jazyku, ale doména je hosťovaná v inej krajine, prípadne pred stránkami, ktoré existujú menej ako jeden rok.

Skontrolujte obal: Prvé informácie o originalite prináša už samotný obal. Väčšina značiek používa pre svoje výrobky vysoko kvalitné a starostlivo navrhnuté obaly, ktoré reprezentuje značku. Podvodníci sa snažia napodobniť dizajn, avšak samotný obal bude pravdepodobne nekvalitný až nepodarok, dokonca  nebude na výrobok pasovať. Väčšina ľudí číta drobný text na obale len letmo, ak vôbec, a pritom v ňom môžu nájsť detaily pomáhajúce rozpoznať falošný tovar. Skontrolujte, či na krabici nájdete uvedenú kontaktnú, emailovú alebo webovú adresu a telefónne číslo zákazníckej linky. Na obale bývajú tiež často vytlačené povinné právne informácie, napríklad údaje o záruke alebo zdravotné a bezpečnostné upozornenia. Niektoré spoločnosti dokonca ponúkajú zákazníkom rozšírené možnosti, ako si môžu overiť, či zakúpili originálny výrobok: QR kód, ktorý automaticky nasmeruje na webovú stránku, kde si môžete overiť originalitu, príp. vyhľadať sériové číslo výrobku alebo holografickú bezpečnostnú nálepku, potvrdzujúcu autenticitu výrobku a ochrannú nálepku proti neoprávnenej manipulácii, z ktorej dokážete spoznať, či do výrobku niekto akýmkoľvek spôsobom zasahoval.