piatok 29. novembra 2019

Aktuálne: Black Friday a Kyber Monday

Obľuba tzv. Čierneho piatku a kyber pondelka neustále rastie. Pre tretinu spotrebiteľov generácie Z (18-24 rokov) a generácie mileniálov (25-40 rokov) sa nakupovanie v tieto dni už stalo tradíciou. To sa prejavuje priamo na priemernej cene nákupu - v týchto dňoch zákazníci utráca v on-line obchodoch až o 360% viac než ktorýkoľvek iný deň v roku.

Tento rok čierny piatok pripadá na 29. novembra a kyber pondelok na 2. decembra. Nákupné šialenstvo však trvá dlhšie ako jeden deň, ako môžeme vidieť na príklade čierneho piatku - zvýšený záujem zákazníkov o výpredaje začína už vo štvrtok, vrcholí v piatok a až v nedeľu opadá a vracia sa na stredy úroveň. V Česku pri zľavových akciách v tieto dni obchody znižujú ceny v priemere o 63%. Niet divu, že napriek prebiehajúcej predvianočnej nákupnej sezóny väčšina Čechov vyčkáva s nákupmi na tieto výpredaje - vlani ich plánovalo využiť 52% spotrebiteľov. A aj tento rok Česi plánujú intenzívny nákupy - v priemere každý chce zakúpiť štyri veci v celkovej cene 5.615 korún. Každý tretí Čech hľadá výhodné ponuky iba na internete, a viac ako polovica spotrebiteľov sa po nich obzerá tak on-line ako aj v kamenných predajniach. „Pre on-line predaj teda ide o veľmi významné obdobie, pretože obrat stúpa až päťnásobne. Pri výpredajoch Česi využívajú predovšetkým zľavy na odevy. Na druhom mieste sa nachádza elektronika a na treťom obuv. Ochotne tiež nakupujú kozmetiku a domáce spotrebiče. Podobné kategórie tovaru však patria v on-line obchodoch k najobľúbenejším aj v iné dni", hovorí Marcin Głogowski.

S rastúcou obľubou čierneho piatku a kyber pondelka stúpa aj nebezpečenstvo zo strany počítačových zločincov. Na prelome novembra a decembra vzrastá počet pokusov o podvod o 18% oproti zvyšku roka. Obozretnosť je dôležitá najmä pri výpredajoch - keď nakupujeme za pochodu a v zhone, aby nám neunikla najvýhodnejšia ponuka. Preto je tak dôležité používať platobnú metódu, ktorá nám v prípade akýchkoľvek ťažkostí zaručuje pomoc. Obzvlášť viditeľné to je pri nákupe z mobilného zariadenia. Podľa celosvetového prieskumu spoločností PayPal a Ipsos nakupujú online tri štvrtiny spotrebiteľov, ale viac ako polovica nakupujúcich sa obáva o bezpečnosť takýchto transakcií", zdôrazňuje Marcin Głogowski.

Podľa analýz môže 1,36 % všetkých transakcií uskutočnených počas čierneho piatka a 1 % transakcií počas kyber pondelka predstavovať pokus o podvod. Priemerná hodnota jednej transakcie spracúvanej v tomto období dosahuje 243 USD.