pondelok 9. marca 2020

Radíme: Špehovanie cez Stalkerware

Špeciálny komerčný špionážny softvér je nainštalovaný na mobilné zariadenie bez súhlasu jeho majiteľa a slúži na tajné streamovanie osobných informácií, vrátane obrázkov, videí, komunikácie, údajov o polohe, aby boli zneužité na emocionálnu alebo finančnú ujmu. 

Podľa analýzy spoločnosti Kaspersky globálny počet mobilných používateľov, ktorí boli napadnutí stalkerwarom v minulom roku, vzrástol o 67 %, zo 40.386 používateľov mobilných zariadení v roku 2018 na 67.500 v roku 2019. Výskum  potvrdzuje, že ženy sa častejšie ako muži stávajú obeťami on-line sexuálneho obťažovania a kybernetického prenasledovania, pričom dopady týchto foriem násilia sú pre obete traumatizujúcejšie: 5 % žien žijúcich v Európskej únii uvádza, že od veku 15 rokov zažili jeden či viac prípadov prenasledovania.

5 znakov, ktoré môžu poukazovať na prítomnosť stalkerwaru na vašom zariadení:
* Zvýšená spotreba dát: Špionážne aplikácie vyžadujú prístup k internetu, aby mohli prenášať zaznamenané údaje. Ak dôjde k nevysvetliteľnému zvýšeniu spotreby dát, existuje možnosť, že smartfón bol infikovaný stalkerwarom.
* Slabá batéria a výkon telefónu: V dôsledku neustálej aktivity na pozadí vyžadujú aplikácie stalkerwaru dosť pamäte, zaťažujú procesor aj batériu. Preto pravidelne kontrolujte, ktoré z vašich aplikácií využívajú zdroje vášho smartfónu.
* Neznáme aplikácie: Venujte pozornosť aplikáciám, o ktorých si nepamätáte, že ste ich inštalovali. Môže ísť o sledovací softvér nainštalovaný do zariadenia bez vášho súhlasu.
* Podozrivý hluk na pozadí: Ak počas hovoru počujete zvláštne zvuky na pozadí, nemusí to byť vždy iba zlým spojením. Niektoré stalkerwarové aplikácie môžu zaznamenávať telefonické hovory. Ak sa tento problém vyskytuje často, venujte mu aspoň malú pozornosť.
* Ľudia poznajú informácie z vášho súkromia: Ak ľudia, ktorým ste nedali prístup k vašim súkromným údajom alebo účtom, vedia niečo o vašich nedávno urobených fotografiách, navštívených miestach alebo iných osobných údajoch, mohli mať k týmto údajom prístup aj prostredníctvom stalkerwaru.

Tipy spoločnosti Kaspersky pre tých, ktorí sa už stali obeťou stalkerwaru:
* Ihneď kontaktujte organizácie ako je sk, Zastavmenasilie.gov.sk či Linku dôvery, ktoré poskytujú profesionálnu pomoc, prípadne zavolajte na bezplatnú non-stop linku 0800 212 212 určenú pre ženy zažívajúce násilie.
* Navštívte webovú stránku polície, alebo stránku Koalície proti stalkerwaru. Kontaktujte ich, aby vám poradili, pomohli.
* Obnovenie továrenských nastavení zariadenia zvyčajne pomáha, ale osoba, ktorá do vášho telefónu nainštalovala stalkerware o tom bude takisto informovaná.
* Zmeňte všetky heslá pre všetky svoje on-line účty a vytvorte si aj nové emailové adresy, s ktorými vaše účty prepojíte.

Tipy na minimalizáciu rizika, aby ste sa nestali obeťou stalkerwaru:
* Zablokujte inštaláciu programov z neznámych zdrojov v nastaveniach svojho smartfónu, aby ste sa chránili pred stalkerwarom a malvérom.
* Používajte spoľahlivé heslo, ku ktorému by nemal mať nikto iný prístup – a to ani v prípade, že ide o rodinných príslušníkov alebo ľudí, ktorým dôverujete.
* Neukladajte neznáme súbory alebo aplikácie na osobné zariadenia, pretože by to mohlo narušiť vaše súkromie.
* Ak mal váš bývalý partner prístup k vašim osobným zariadeniam, okamžite po ukončení vzťahu zmeňte nastavenia zabezpečenia na všetkých zariadeniach.
*Z času na čas skontrolujte všetky svoje aplikácie a zistite, či neboli nejaké podozrivé programy nainštalované bez vášho súhlasu. Odstráňte nepoužívané aplikácie.
* Použite spoľahlivé bezpečnostné riešenie, ktoré vás informuje napríklad aj o pokuse o inštaláciu spywaru.