utorok 9. novembra 2021

Black Friday: Zľavy a Slováci

Najväčšia nákupná udalosť roka sa nezadržateľne blíži. Tradične pripadá Black Friday na posledný novembrový piatok (tento rok 27. november), ale počas posledných rokov prerástla do nákupného maratónu, ktorý trvá až niekoľko dní. Najobľúbenejším obdobím, kedy Slováci nakupujú najviac darčekov na sviatky, je podľa výsledkov prieskumu jednoznačne november (37,1 %). Ešte v septembri to stihne 7,7 % a októbri 20,2 % respondentov. Na prvý decembrový týždeň si nákupy plánuje 17,8 % zákazníkov.

Módny vyhľadávač GLAMI zmapoval, ako sa na tohtoročný Black Friday pripravujú zákazníci: až 60 % Slovákov ho plánuje tento rok využiť na nákup nových módnych kúskov. Zaujímavý je postoj v otázkach vnímania bezpečnosti off-line nákupov v kamenných predajniach. Až 46,2 % respondentov uviedlo, že prevádzku v prípade jej preplnenia opustia. Davov či dlhých radov v obchodoch sa nebojí 27 % a 26,8 % si odpoveďou nie je istých. Len 2 % Slovákov Black Friday nepozná a 8,7 % neplánuje nákup módy. Jeden z dôvodov uviedli, že výpredaje sú dostupné počas celého roku (46 %), taktiež ich stresuje pomerne veľké množstvo ponúk (15,6 %). V rámci prípravy na Black Friday si 23,5 % respondentov vytvorí zoznam produktov tzv. wishlist. Naopak až 53 % opýtaných si zoznam nepripravuje a plánujú hľadať najväčšie zľavy.

Nový prieskum Fashion (Re)search sa venoval spotrebiteľskému nákupnému správaniu Slovákov. Otázky sa týkali nákupov pred vypuknutím pandémie Covid 19, následne po odznení jej prvej vlny a otvorení kamenných prevádzok, ale aj aktuálnych preferencií pri plánovaní tohtoročných sezónnych nákupov. Výsledky jednoznačne potvrdili vzrastajúci trend segmentu módnej e-commerce. Až 80,5 % zákazníkov potvrdilo, že módu nakupovali prevažne on-line už pred pandémiou, iba 18,7 % preferovalo nákupy v kamenných predajniach. Ešte výraznejší posun bol pri otázke plánovania nákupov. V tomto roku plánuje sviatočné nákupy realizovať on-line 61 % Slovákov a iba 1,5 % bude nakupovať väčšinou off-line. Vyvážený prístup, on-line vs kamenné obchody v pomere 50:50, si predstavuje 30,7 % zákazníkov a žiadne nákupy módy potvrdilo 1,6 % respondentov. Hlavné dôvody, pre ktoré zákazníkom on-line nákupy nevyhovujú a preto sa chystajú na sviatočné nákupy off-line, sú napríklad nevyhovujúci proces vrátenia produktov (20 %) alebo čas čakania na doručenie tovaru (20 %). Kľúčovým je pre 50 % respondentov moment vyskúšania si oblečenia pred kúpou a taktiež zábava spojená s nakupovaním (16,7 %). Silnejúci trend on-line nákupov Slovákov má hneď niekoľko dôvodov – 39,8 % opýtaných uviedlo, že sú pohodlnejšie. Porovnanie cien na internete, aby zákazník objavil najlacnejší variant, uviedlo 33,5 % respondentov. Ďalší rozhodujúci dôvod je väčší výber značiek a produktov (24,7 %), rýchlejšie a prehľadnejšie vyhľadávanie pomocou filtrov (20,1 %), šetrenie času a flexibilita nákupov odkiaľkoľvek (27, 5 %), väčšia dostupnosť konfekčných veľkostí v e-shopoch (27,7 %) a doručenie tovaru priamo domov (12,8 %). Zaujímavý dôvod uviedlo 10,5 % Slovákov a to, že v kamenných obchodoch neradi nosia ochranné rúška.