utorok 24. mája 2022

Radíme: Dlhé cesty za volantom

Unavených vodičov sa obáva podľa prieskumu pre Nextbase  5 % respondentov a je jasné prečo. Pri rýchlosti 90 km/h prejde auto za sekundu 25 metrov, takže zavrieť oči na 5 sekúnd znamená prejsť vzdialenosť dlhšiu ako futbalové ihrisko. A pri diaľničných 130 km/h je to už cez 36 metrov za každú sekundu, počas ktorej sa môže stať čokoľvek. 

Po dvoch rokoch pandemických obmedzení môžeme v nadchádzajúcej letnej sezóne očakávať výrazne vyššiu premávku na cestách s množstvom hodín strávených za volantom. S tým sa zvyšuje riziko nárastu počtu nehôd spôsobených únavou, mikrospánkom alebo fyzickou indispozíciou vodiča. Menšia premávka na cestách v uplynulých dvoch rokoch sa podľa štatistík Polície SR prejavila aj v znížení nehôd z uvedených príčin – z 1.105 v roku 2019 na 879, resp. 861 v rokoch 2020 a 2021.

Pri riadení auta na dlhé vzdialenosti môže od nebezpečnej únavy pomôcť niekoľko jednoduchých trikov:
  • Pred náročnou cestou sa dôkladne vyspite a pokiaľ je to možné, cestujte radšej cez deň ako v noci – najmä pokiaľ na riadenie v noci nie ste zvyknutí.
  • Každé dve hodiny si dajte aspoň 15 minútovú prestávku, kedy sa prejdete a napijete vody.
  • Pozor na energetické nápoje a kávu – ich účinok spravidla netrvá ani hodinu a akonáhle energia dodaná formou cukru alebo kofeínu vyprchá, rýchlo nastupuje únava.
  • Únavu za volantom sa neoplatí podceňovať. Jej prvotné príznaky sú pálenie očí a zívanie, rovnako ako pocit chladu a neskôr aj rozmazané videnie a nutkanie na častejšie žmurkanie. Bohužiaľ, prvotné príznaky hroziaceho mikrospánku mnoho vodičov ignoruje.
Zdokumentovať správanie vodičov na ceste je možné prostredníctvom palubnej kamery, ktorej záznam môže byť veľmi dôležitým dôkazom v prípade nehody. Musí však byť dostatočne kvalitný. Preto je dôležité zaobstarať si autokameru s čo najvyšším rozlíšením (niektoré modely podporujú až rozlíšenie 4K) s citlivým snímačom, ktorý produkuje kvalitný obraz za všetkých okolností – teda aj v tme a vo svetle reflektorov protiidúcich vozidiel. „Vyspelé algoritmy na spracovanie obrazu si poradia aj s extrémnymi podmienkami ako hmla alebo silný dážď, a senzor zrýchlenia pri detekcii nárazu uzamkne aktuálny záznam proti jeho nechcenému zmazaniu. A keď dôjde na najhoršie, dokážu niektoré palubné kamery prostredníctvom svojej SOS funkcie privolať pomoc,“ dodáva Laszlo Szalontai. Prieskum tiež ukázal, že dvaja z troch vodičov (62 %) by sa na svojich cestách cítili bezpečnejšie, ak by mali vo svojom vozidle palubnú kameru. Vlastníctvo autokamery ale samozrejme vodiča pred mikrospánkom alebo nepozornosťou neochráni, ale až o tretinu znižuje sklon k nebezpečnej a bezohľadnej jazde.