utorok 7. septembra 2021

EU: Rýchlik spájajúci Európu

V rámci Európskeho roka železníc 2021 bol vypravený 2. septembra z lisabonskej hlavnej stanice špeciálny vlak Connecting Europe Express. Na svojej päťtýždňovej ceste do Paríža, kam dorazí 7. októbra, zastaví vo viac než 100 mestách a metropolách. Na trase Lisabon – Paríž čaká vlak čestná zastávka v Ľubľane, kde symbolicky „prepojí“ portugalské, slovinské a francúzske predsedníctvo v Rade EÚ.

Na trase je naplánovaných viacero podujatí sprevádzajúcich vítanie vlaku na zastávkach po Európe. Nadšenci železničnej dopravy sa budú môcť zúčastniť aj na diskusiách priamo vo vlaku, ako aj na konferenciách v Lisabone, Bukurešti, Berlíne a luxemburskom Bettembourgu o politike EÚ v oblasti infraštruktúry a úlohe transeurópskej dopravnej siete (TEN-T), ktoré budú vysielané naživo na internetovej stránke podujatia. Vlak Connecting Europe Express je výsledkom unikátnej spolupráce Európskej komisie so Združením európskych železničných a infraštruktúrnych spoločností (CER), s európskymi železničnými dopravcami, správcami infraštruktúry a s mnohými ďalšími partnermi na miestnej aj celoeurópskej úrovni.

Vzhľadom na rôzny rozchod koľajníc v Európe bude Connecting Europe Express pozostávať z troch vlakov – tzv. pyrenejského, štandardného a pobaltského vlaku, ktoré sa na trase stretnú. Projekt upozorňuje jednak na chýbajúcu interoperabilitu medzi niektorými časťami európskej železničnej siete, ale aj na príklady úspešnej spolupráce medzi železničnými spoločnosťami a správcami infraštruktúry. Železničné vozne poskytli rôzne európske železničné spoločnosti. Jeden z nich, ktorý poskytla maďarská železničná spoločnosť MÁV, bude miestom výstavy na kolesách organizovanej Európskou výkonnou agentúrou pre klímu, infraštruktúru a životné prostredie (CINEA) a spoločným podnikom Shift2Rail. Výstava ukáže viaceré technológie a inovácie, ktoré zlepšujú zážitok z cestovania vlakom, a tiež možnosti finančnej podpory EÚ na projekty v oblasti infraštruktúry. Vlak dopĺňa konferenčný vozeň (poskytnutý francúzskou železničnou spoločnosťou SNCF), dva klasické osobné vozne (od nemeckej DB a švajčiarskej SBB), jedálny vozeň (talianskej FS) a lôžkový vozeň (rakúskej ÖBB). Pyrenejský vlak medzi Portugalskom a Španielskom zabezpečuje španielsky dopravca Renfe a pobaltský vlak zasa litovský dopravca LTG.