streda 8. septembra 2021

Radíme: Návrat detí do školy

Aj keď sa po dlhej domácej výuke väčšina detí do školy tešila, po prázdninách môže byť všetko inak. Deti si zvykli na voľnejší režim, viac sa zafixovali na rodičov a návrat do školských lavíc nemusia vítať. Čo teda ako rodičia môžete urobiť, predovšetkým pre mladšie deti, aby ste im prechod od prázdninových radovánok k učeniu uľahčili?

Podporujte psychickú pohodu - niektoré deti sa do školy naozaj tešia, ale iné môžu mať z návratu do lavíc aj strach, hlavne teraz v dobe najrôznejších opatrení. Dôsledkom vlečúcej sa dištančnej výučby je tiež znížená motivácia a nesústredenosť. Je teda veľmi dôležité s deťmi hovoriť, nech vedia, že tu ste pre nich a ste ich oporou. Preberajte spolu pozitívne aj nepríjemné pocity, vysvetľujte opatrenia a snažte sa byť sami v pohode, pretože u vás začína aj vyrovnanosť vašich ratolestí. „Napojenie na matku nekončí pôrodom. Väzba dieťa – rodič trvá v určitej miere celý život. V detstve býva veľmi intenzívna, preto emočné prejavy detí môžu byť odrazom emócie rodičov. Ak teda my rodičia máme z nástupu detí do školy strach alebo cítime úzkosť, je veľká pravdepodobnosť, že to dieťa vycíti“, hovorí psychologička a koučka Kamila Velková.

Učte deti hrou - najmä menšie deti sa s učením lepšie zžijú, ak ho pojmete hravo. Čítanie, skladanie slov, počítanie či rozpoznávanie tvarov... „Niektorí rodičia sa od septembra zase po dlhej dobe opäť možno stanú „taxikármi“. Veľa detí trávi v aute množstvo času, ktoré je práve možné využiť aj na hravú výuku alebo k rozprávaniu a nadviazaniu tak hlbšieho vzťahu s dieťaťom“, odporúča psychologička Velková.

Postupne im vneste do života poriadok - vybavte napr. nočný stolík vášho dieťaťa super budíkom, s ktorým sa mu bude vstávať o niečo lepšie. Dôležitá je aj postupná príprava na pravidelný školský rytmus. Začnite skracovaním doby, kedy musia ísť spať, a pokračujte napríklad tým, že spolu budete plánovať čas. Môžete si vytvoriť rozvrh, kde dieťa uvidí, aké aktivity má naplánované – spoločný výlet, hranie sa, návšteva kamaráta či babičky apod. „Kvalitný spánok je úplne zásadný. Pre deti snáď ešte viac než pre dospelých. Pravidelná večierka a večerná „rutina“ napomáha k lepšiemu spánku, a teda aj ľahšiemu vstávaniu. U starších detí, ktoré trávia pred spaním čas na mobilnom telefóne, odporúčam telefón vypnúť a dať do inej miestnosti minimálne 2 hodiny pred spaním. Je mnoho výskumov, ktoré preukazujú, že „modré“ svetlo z mobilov a televízie (pohyb fotónov) aktivuje vyplavovanie kortizolu, tzv. stresového hormónu, ktorý ako by telu hovoril, že teraz nemôže ísť spať“, radí Velková.

Kráľovstvo na prácu aj odpočinok - podľa prieskumu Salfordskej univerzity vo Veľkej Británii platí, že čím lepšie je navrhnutá učebňa, tým lepšie známky deti majú. Vzhľad triedy síce príliš neovplyvníte, ale v prípade detskej izby to je iné a na deti nemá jej usporiadanie o nič menší vplyv. Izbička má byť miestom odpočinku, hrania aj štúdia, preto je nutné ju potrebám dieťaťa prispôsobiť. „Keď je nám niekde príjemne, trávime tam viac času. Dovoľme teda deťom, aby si svoje kráľovstvo pomohli spoluzariadiť – opýtajte sa ich, akú vec by si do svojej izbičky želali“, potvrdzuje Velková. Vyberte spolu výmaľbu izby, nábytok či dekorácie. Veselé rolety izbu prežiaria, nová posteľná bielizeň s obľúbenými hrdinami zlepší spánok aj náladu. Dbajte však na to, aby boli priestory na odpočinok a prácu oddelené a aby dieťa nebolo pri štúdiu rozptyľované napríklad televíziou či telefónom.

Odmeňujte za snahu, nielen za výsledok - vedeli ste, že čím ďalej tým viac psychológov sa zhoduje na tom, že motivovať dieťa odmenou za výsledok je kontraproduktívne? „Ak dieťa robí maximum a výsledok sa mu nedarí dosiahnuť, pripadá si, že zlyhalo a odnáša si tým do života skúsenosť, že nech už sa snaží akokoľvek, aj tak neuspeje. Prečo by sa teda malo snažiť, keď je to zbytočné? Omnoho účinnejšie je sústredenie sa na proces a odmeňovanie snahy samotnej bez ohľadu na to, či bol výsledok dosiahnutý alebo nie. Podporíte tak u detí zameranie sa na prítomnosť“, dodala psychologička Velková.