utorok 7. septembra 2021

Radíme: Najčastejšie chyby v tuneli

Medzi najčastejšie chyby jazdy v tuneli patrí podľa Národnej diaľničnej spoločnosti nedodržiavanie rýchlosti a vzdialenosti, napríklad pri 80 kilometrovej rýchlosti by mala byť vzdialenosť medzi vozidlami 70 metrov. Za žiadnych okolností nevchádzajte do tunela, ak svieti na semafore červená alebo červený kríž. Medzi ďalšie chyby patria tiež nezvýšená pozornosť, nesledovanie dopravného značenia a nerozsvietenie stretávacích svetiel. Vodiči by nemali ani podceňovať zásoby paliva, nevchádzať na diaľnicu s rezervou nádrže a už vôbec nie do tunela. Úplnou absurdnosťou je otáčanie sa do protismeru. Ako postupovať v prípade vzniku dopravnej nehody v tuneli?

Ak ste priamymi účastníkmi dopravnej nehody, je potrebné okamžite poskytnúť prvú pomoc, vyhľadať najbližšiu SOS kabínku a spojiť sa s operátorom tunela, ktorý vás bude inštruovať. Peter Schmidt, bezpečnostný technik pre tunely, radí nevolať mobilom, pretože pri množstve volajúcich to môže spôsobiť obsadenosť mobilnej siete, navyše ak voláte z SOS kabínky, tak sa priamo spojíte s operátorom tunela, ktorý vás vidí na kamerách, dokáže najlepšie vyhodnotiť situáciu, vie vás inštruovať pri ďalšom postupe a zároveň rýchlo privolať potrebnú pomoc. Spojenie s operátorom tunela poskytuje komplexnú informáciu pre volajúceho, zároveň vám môže podať bližšie informácie k udalosti, čím sa urýchli a zefektívni zásah záchranných zložiek. Na základe vašich informácií vie operátor zavolať potrebné záchranné zložky (polícia, sanitka, hasiči), ako aj bližšie špecifikovať rozsah povolaných zložiek. Ak stojíte v kolóne, tak odstavte vozidlo čo najbližšie k obrubníku, čím sa automaticky vytvorí záchranárska ulička, počúvajte pokyny z rádia (frekvencia Slovenského rozhlasu), poprípade z tunelového rozhlasu. Následne vypnite motor a čakajte na ďalšie pokyny polície, respektíve pracovníkov tunela.

V prípade, že ste priamymi účastníkmi nehody s požiarom (môže byť aj požiar nákladu), bezodkladne použite hasiaci prístroj z SOS kabínky. Pri požiari väčšieho rozsahu, kedy je zrejmé, že hasiaci prístroj nepostačuje, je potrebné vyslobodiť spolujazdcov a okamžite opustiť tunel najbližším únikovým východom podľa označenia na stenách tunela. Ak ste svedkami požiaru, vozidlo odstavte čo najbližšie k obrubníku , vypnite motor, kľúče nechajte v zapaľovaní a bezodkladne opustite tunel najbližším únikovým východom podľa označenia na stenách tunela.