štvrtok 9. septembra 2021

e-Shopping: Starší zákazníci

Oblasť elektronického obchodu sa za posledné roky dynamicky vyvíja a pandémia koronavírusu tento rast ešte zrýchlila. Zvýšil sa nielen počet zákazníkov, ale aj množstvo nákupov, ktoré ľudia zrealizujú na internete. Počas pandémie čaro internetového nakupovania objavili aj starší zákazníci nad 55 rokov. Pri nákupoch sa ale správajú inak, ako mladší zákazníci.

Podľa pravidelného prieskumu spoločnosti kuriérskej spoločnosti DPD e-shopper barometer majú zákazníci nad 55 rokov k nákupom tradičnejší prístup a ich správanie je menej impulzívne. Až 90 percent z nich uprednostňuje pri nákupoch osobný počítač pred smartfónom. Reklama alebo názory na sociálnych sieťach majú minimálny vplyv na ich správanie. Spoliehajú sa viac na porovnávače cien a podrobne čítajú popisy produktov, ktoré sa chystajú kúpiť. „Premyslené správanie sa odráža aj v tom, že ak si vybrali tovar a majú ho v nákupnom košíku, iba zriedkakedy nákup nedokončia a internetový obchod opustia“, hovorí Peter Pavuk. Starší zákazníci pri platení za nákup uprednostňujú platbu kartou pred digitálnymi peňaženkami a až v 92-percentách prípadov si nechávajú zásielku doručiť na domácu adresu.

Viac ako 2/3 zákazníkov nad 55 rokov (68 %) považuje on-line nakupovanie za veľmi jednoduché. „Ani starší zákazníci dnes nemajú problém nakupovať on-line. Pre internetové obchody sa stávajú novou, zaujímavou skupinou zákazníkov. Majitelia e-shopov by však mali myslieť na to, že pri nákupoch sa správajú inak, ako mladší zákazníci a majú aj trochu iné potreby“, dodáva Peter Pavuk. Elektronický obchod prechádza výraznými zmenami a vypuknutie pandémie na začiatku minulého roka tieto zmeny ešte viac urýchlilo. V minulom roku v Európe pribudlo až 15 miliónov on-line zákazníkov. Z celkového počtu nákupov urobia zákazníci na internete až 12 percent.