utorok 26. júla 2022

Auto: Ako sa zmenila výbava

Bezpečnostné a komfortné prvky sú dnes prakticky neodmysliteľnou súčasťou takmer všetkých vozidiel. Aj ojazdené auto má zvyčajne aspoň 1 airbag, posilňovač riadenia, elektrické okná, ABS alebo klimatizáciu a asi tri štvrtiny automobilov majú ESP alebo tempomat. Pred tridsiatimi rokmi boli na Slovensku najčastejšími modelmi Škoda Favorit, Forman a 105/120/130 bez týchto prvkov výbavy. 

Značnej modernizácie sa u nás v masívnom meradle dočkali autá v roku 1994, resp. v nasledujúcich rokoch, kedy si slovenskí a českí zákazníci mohli začať kupovať cenovo dostupnú Škodu Feliciu často už aj s klimatizácia. Medzi zahraničnými vozidlami hrali v ponuke ojazdených áut prím napr. Ford Escort a Sierra, Opel Kadett a Astra, Fiat Tipo a Uno, Volkswagen Golf alebo Renault 19. Airbag mal v tom čase každý štvrtý automobil. Posilňovač riadenia tiež nebol samozrejmosťou, mal ho každý druhý. Elektrickými oknami disponoval každý tretí, ABS mal každý šiesty a klimatizáciu jeden z desiatich automobilov. Tempomat malo len jedno vozidlo zo sto a ESP sa v ponuke najluxusnejších nových vozidiel objavilo až v roku 1995, pričom jeho rýchlejšie rást bol až po prelome milénia. Z obľúbených českých vozidiel mohla mať airbag, posilňovač riadenia, elektrické okienka, ABS alebo klimatizáciu za príplatok prvýkrát Škoda Felicia, ktorá na čele predajných štatistík v „áčkach“ Favorita vystriedala v roku 1999. S ESP a tempomatom sa vodiči pri tuzemských vozidlách prvýkrát stretli vo Fabii a Octavii, ktoré predajným štatistikám v AAA AUTO začali dominovať ešte neskôr.

Naopak, napr. vozidiel s ťažným zariadením na začiatku deväťdesiatych rokov bolo okolo 15 – 20 %, zatiaľčo teraz ich je okolo štvrtiny, ich podiel teda rastie iba pomaly. Otváracie strešné okno má dnes okolo 10 % vozidiel, predtým to bolo takmer každé tretie. A napríklad CD menič, predtým žiadaný symbol luxusu, dnes z vozidiel takmer definitívne vymizol. Najčastejšie býval v priehradke spolujazdca, pod jeho sedačkou alebo v batožinovom priestore a umožňoval striedavé prehrávanie najčastejšie 6 CD bez toho, aby ich vodič musel vymieňať priamo v prehrávači.