pondelok 18. júla 2022

Influenceri: Strácajú sledovateľov

Slováci stále sledujú slávne osobnosti najviac na Facebooku, oproti minulému roku sa ale podiel týchto sledovateľov mierne znížil a podobný pokles nastal aj na YouTube (on-line prieskum Nielsen Admosphere Slovakia, 500 respondentov z internetovej populácie Slovenského národného panela starších než 15 rokov). Dôvodom na sledovanie známych osôb sú najčastejšie zaujímavé témy alebo zvedavosť. To, čo Slovákov naopak odrádza, sú neúprimné a kŕčovité príspevky alebo príliš veľa sponzorovaných príspevkov za sebou.

Dve tretiny Slovákov používajúcich internet sledujú známe osobnosti alebo influencerov na niektorom zo svojich profilov na sociálnych sieťach – najčastejšie na Facebooku, kde niekoho takého sleduje polovica (49 %) internetových Slovákov. To je však zároveň o 6 percentných bodov menej ako minulý rok. Na druhom mieste je aktuálne Instagram (38 %) a YouTube je tretí (34 %). Tieto dve siete si od minulého roku vymenili poradie – YouTube bol na druhom (40 %) a Instagram na treťom mieste (37 %). Počet používateľov TikToku, ktorí na tejto sieti sledujú nejakého influencera, od minulého roka vzrástol o 4 percentné body (na 12 %), stále ale platí, že ide predovšetkým o najmladších používateľov do 24 rokov. To platí aj pre Instagram, YouTube a Twitter, kde najmladšia veková kategória (15 až 24 rokov) známe osobnosti sleduje oveľa častejšie než zostávajúci respondenti. Podiel tých, ktorí influencerov sledujú na Pintereste (8 %) a Twitteri (5 %), zostáva rovnaký ako minulý rok. Podiel ľudí, ktorí žiadne vplyvné osobnosti na sociálnych sieťach nesledujú, je 30 %, s rastúcim vekom ich počet stúpa.

Najčastejším dôvodom na sledovanie influencerov je, že sa vyjadrujú k zaujímavým témam (45 %). Zo zvedavosti influencerov sleduje 40 % internetových Slovákov a kvôli inšpiratívnym príspevkom 38 %, čo platí častejšie pri ženách (45 %) než pri mužoch (29 %). Pre 35 % sú dôvodom k sledovaniu fotky, ktoré zdieľajú, a 22 % ich sleduje preto, že chce využiť zľavy a špeciálne ponuky na produkty, ktoré propagujú – to opäť platí vo väčšej miere pre ženy (26 %) než pre mužov (16 %). Rovnako ako minulý rok respondentom, ktorí sledujú známe osobnosti na sociálnych sieťach, najviac vadí, keď sú ich príspevky príliš silené a neúprimné (46 %). Ďalej ich potom odrádza, keď sú fotky príliš upravované a retušované (35 %), keď zdieľaná aktivita alebo fotka nezobrazuje reálny život (35 %), alebo keď je veľa príspevkov po sebe sponzorovaných (35 %), čo bolo v podobnej frekvencií uvádzané aj v minuloročnom výskume. A 30 % vadí, keď influenceri vo svojich príspevkoch neoznačujú reklamy a 22 % respondentov nemá rado príliš dlhé príspevky. Veľký počet príspevkov za sebou v krátkom čase odrádza 19 % respondentov a 16 % vadí, keď majú pocit, že sa výrobok nehodí k životnému štýlu osobnosti.