streda 9. júna 2021

Luxusná knižnica: Velikán Michelangelo / Pod krídlami

Vydavateľstvo Ikar a Luxusná knižnica predstavili v Bratislave exkluzívnu monografiu o Michelangelovi Buonarroti, označovanom za najväčšieho umelca všetkých čias, a sériu 10 unikátnych krídlových oltárov s anjelskými motívmi maľovanými na lipovom dreve Pod krídlami od Martina Augustína.  

Nová luxusná monografia je rozčlenená na tri hlavné kapitoly – Sochár Michelangelo, Maliar Michelangelo a Architekt Michelangelo. Prostredníctvom nich prináša autor jedinečnú príležitosť zoznámiť sa s géniom, ktorého tvorbou vstupuje renesancia do svojej vrcholnej fázy a dátum umelcovej smrti býva považovaný za jej ukončenie. Knihu uzatvára umelcov život v skratke. Monografia z pera spisovateľa a vedca renesančného umenia Fabia Scalettiho zaujme nielen pútavým obsahom, ale aj desiatkami nádherných fotografií Michelangelových sochárskych a výtvarných diel. Vydavateľstvo Ikar vydáva monografiu v rámci Luxusnej knižnice v limitovanom počte 111 očíslovaných výtlačkov v špeciálnej kombinovanej väzbe z pravej kože a plátna, uložená je v puzdre s výsekom na chrbte, cez ktorý je vidieť podpis Michelangela.

Typickou črtou na maľbách Augustínových oltárov sú postavy anjelov, vsadené do amorfného prostredia plného kvetenstva, vtáctva a tajomných zákutí anjelských záhrad. Samotné oltáre sú majstrovsky spracované drevené podklady z lipového dreva, aké sa používali na stredovekých doskových chrámových maľbách. Špeciálna technika spájania drevených kusov zabezpečuje, že si drevo ako materiál zachováva svoje pôvodné vlastnosti a ani po rokoch používania sa neohýba. Takto zhotovené oltáre pochádzajú z dielne Michala Kožienku a každý z nich nesie na zadnej strane jeho podpis. Oltáre sú variabilné. Môžu byť zavesené na stene ako obraz alebo umelecký predmet. Rovnako môžu stáť aj ako samostatný estetický objekt v priestore. Môžu byť zatvorené alebo otvorené a v istých výnimočných okamihoch našich životov plniť aj obradnú funkciu. Autor použil kombináciu maliarskych techník akrylu a olejomaľby na nanesený šepsový podklad a na záver fixoval maľbu lakom. Na prednej strane oltárov je podklad vytvorený zlatou, patinovanou fóliou a maľovaným motívom kvetu.