utorok 2. marca 2021

Koronakríza: Vplyv na naše nákupy

Koronakríza najtvrdšie zasiahla sektor služieb, najmä oblasť cestového ruchu, hotely a penzióny, reštaurácie, kaviarne, zábavné podniky, fitnescentrá a wellness ako aj oblasť umenia a kultúry. Práve v týchto segmentoch sa naša spotreba prepadla najvýraznejšie, nakoľko tieto zariadenia z dôvodu protipandemických opatrení ani navštevovať nemôžeme, alebo ich môžeme využívať len v obmedzenej forme. Potvrdil to aj podľa analytičky Jany Glasovej najväčšií prepad tržieb v tomto segmente. 
 

Existujú ale aj odvetvia, ktorým sa počas krízy darí lepšie ako ostatným. Z hľadiska našej spotreby (teda maloobchodu) sú to hlavne supermarkety a eshopy. Tržby internetových predajcov počas prvej vlny pandémie síce tiež klesli, ale od júla opäť rastú a počas jesenných a zimných mesiacov zaznamenali dokonca výrazne vyššie tržby ako pred rokom. Za celý minulý rok bol tržby eshopov medziročne vyššie v priemere o 2,3 %. Čo sa týka supermarketov, tak ich tržby medziročne rástli počas celého roka 2020 a boli v priemere o 5 % vyššie ako v roku 2019. Z pohľadu jednotlivých mesiacov sa tržby supermarketov najvýraznejšie zvýšili v marci. Súviselo to s tým, že ľudia sa obávali, že potravín bude nedostatok a vytvárali si zásoby, čo viedlo k tomu, že regále v obchodoch naozaj niekedy zívali prázdnotou. Po vypuknutí druhej vlny pandémie sa už ale takáto situácia nezopakovala. 

Aké budú naše nákupné zvyklosti, keď sa život vráti do normálu? Z očkovania budú najviac profitovať podnikatelia, ktorí v súčasnosti najviac trpia protipandemickými opatreniami – cestovné kancelárie, hotely, reštaurácie, kaviarne a kluby, kiná, divadlá a v podstate všetky firmy pôsobiace v oblasti kultúry, umenia a zábavy. Ich služby totiž počas pandémie využívame len veľmi obmedzene alebo vôbec. Očkovanie ale vráti náš život do normálu a je možné, že budeme viac míňať na tovary a služby, ktoré sme si počas pandémie “kúpiť nemohli”. Viacerí z nás budú trpieť deficitom kultúry, umenia, zábavy, cestovania a pod. A preto sa môže stať, že budeme ochotní míňať viac v reštauráciách, kinách, divadlách, častejšie budeme navštevovať rôzne podujatia alebo si doprajeme drahšiu dovolenku. A aby sme si to mohli dovoliť, radšej sa uskromníme v iných oblastiach. Aj takto môžu vyzerať naše nákupy krátko potom, ako sa vrátime k normálnemu životu. Samozrejme z dlhodobého hľadiska sa naša spotreba vráti späť do starých koľají, teda do istého štandardu, na ktorý sme boli zvyknutí. 

Koronakríza ale priniesla aj také zmeny nákupného správania, ktoré zrejme budú trvalé. Zatvorené obchody a nákupné centrá viedli k tomu, že sme naše nákupy presmerovali do on-line sveta. Počas lockdownu ale kupujeme v eschopoch aj to, čo by sme si za normálnych okolností radšej kúpili v kamennej predajni. Preto po odznení pandémie pri niektorých nákupoch opäť vymeníme eshopy za klasické obchody. Koronakríza nás ale posunula bližšie k on-line nakupovaniu a zvykli si naň aj tí, ktorí predtým na stránky eshopov neklikali príliš čato. Preto očakávame, že internetový predaj bude ďalej rozkvitať a to aj dávno potom, ako sa naše životy vrátia do normálu. Náš život je totiž čoraz viac on-line, viac digitálny a pandémia tento proces ešte urýchlila.