pondelok 29. novembra 2021

Trend: On-line nakupovanie

Vianočné nákupy o pár týždňov vyvrcholia. Tradičný podiel v záplave darčekov má móda. Je súčasťou nákupnej stratégie pragmatikov, impulzívnych fanúšikov trendov a taktiež zábudlivcov, ktorí darčeky zvyknú riešiť v poslednej možnej chvíli. Hádam každý z nás už daroval alebo pod stromčekom našiel povestné ponožky, pyžamo, sveter, košeľu. Tento rok až 61 % Slovákov plánuje nakupovať módne darčeky predovšetkým on-line. Len 1,5 % uviedlo, že za nákupmi pôjdu do kamenných obchodov.

Nový prieskum GLAMI Fashion (Re)search potvrdil zmeny v spotrebiteľskom nákupnom správaní Slovákov. Výsledky jednoznačne poukazujú na vzrastajúci trend segmentu módnej e-commerce. Vo vyváženom pomere 50:50 si on-line aj off-line nákupy plánuje zrealizovať viac ako tretina z opýtaných Slovákov. Jedným z hlavných dôvodov je možnosť produkty si vyskúšať (50 %), vyhnúť sa komplikovanému procesu vrátenia tovaru (20 %), či časové hľadisko – tovar je v kamenných obchodoch k dispozícii ihneď a netreba čakať na jeho doručenie (20 %). Podporu miestnych lokálnych obchodov uviedlo 13,3 % respondentov.

Silnejúci trend on-line nákupov Slovákov má niekoľko dôvodov – 39,8 % opýtaných uviedlo, že sú pohodlnejšie. Porovnanie cien na internete, aby zákazník objavil tú najlacnejšiu variantu, uviedlo ako pridanú hodnotu 33,5 % respondentov. Ďalšími rozhodujúcimi dôvodmi sú väčší výber značiek a produktov (24,7 %), rýchlejšie a prehľadnejšie vyhľadávanie pomocou filtrov (20,1 %), šetrenie času a flexibilita nákupov odkiaľkoľvek (27, 5 %), väčšia dostupnosť konfekčných veľkostí v e-shopoch (27,7 %) a doručenie tovaru priamo domov (12,8 %). Za zaujímavosť môžeme považovať aj to, že 10,5 % Slovákov uviedlo, že v kamenných obchodoch neradi nosia ochranné rúška.

Dovoz tovaru domov zdarma je dôležitý pre viac ako štvrtinu Slovákov. V tesnom závese nasleduje pomer dobrej ceny a kvality (36,4 %), či zľavy na obľúbené značky (35,3 %). Obľúbeným je aj rýchle doručenie tovaru (29,5 %) a dobrá zákaznícka podpora a rýchla komunikácia s e-shopom (23,5 %). Nezanedbateľným aspektom je možnosť platby na dobierku (22,7 %) a dlhšia doba pre bezplatné vrátenie tovaru (10,6 %). Lacná cena je rozhodujúca pre 19,9 % oslovených respondentov. Najobľúbenejším obdobím, kedy Slováci nakupujú najviac darčekov na sviatky, je podľa výsledkov prieskumu jednoznačne mesiac november (37,1 %). Už v septembri to stihne 7,7 % a v októbri prekvapivých 20,2 % respondentov. Na prvý decembrový týždeň si nákupy plánuje 17,8 % zákazníkov.