piatok 17. júna 2022

Radíme: Ako zistiť napadnutie hekermi

Používatelia sú síce voči podvodom obozretnejší, ale kybernetické útoky na mobilné technológie sú na druhej strane čoraz sofistikovanejšie. Aj štatistika vyhľadávania na Google potvrdila množstvo dopytov na témy, ako zistiť, či je mobilné zariadenie napadnuté hekermi. Experti z Bespokesoftwaredevelopment.com sa tak rozhodli poskytnúť zoznam typických príznakov, ktoré pomôžu zistiť, či ste sa nestali obeťou kybernetického útoku aj vy.

Hneď ako zistíte, že vaše mobilné zariadenie bolo napadnuté hekermi, musíte kontaktovať políciu a oznámiť, že ste sa stali obeťou krádeže totožnosti. A samozrejme následne aj svojho poskytovateľa s policajnou správou.

Typické signály
  • Životnosť batérie sa oslabuje: Čím dlhšie máte telefón, tým nižšia je životnosť batérie. Ak je však váš telefón relatívne nový a v dobrom stave, existuje veľká šanca, že ak bol váš telefón napadnutý hekermi, všimnete si, že sa vám výrazne vybije batéria. Dôvodom je, že do zariadenia bol nainštalovaný malvér, ktorý tajne využíva existujúce zdroje a aplikácie vášho telefónu a prenáša všetky údaje späť hekerovi alebo serveru.
  • Mobil sa prehrieva: Nadmerné používanie telefónu môže spôsobiť, že bude o niečo teplejší ako zvyčajne. Signálom napadnutia je aj fakt, že sa mobilné zariadenie zahrieva bez nadmerného používania. Je to opäť preto, že heker nainštaluje malvér spustený na pozadí, čo vedie k ďalšej aktivite spôsobujúcej prehrievanie.
  • Hluk na pozadí pri hovoroch: Ak bol váš telefón napadnutý, môžete si počas telefonovania alebo zapnutého zvuku všimnúť veľa hluku na pozadí. Môže to byť znamenie, že niekto počúva vašu konverzáciu, alebo že do vášho zariadenia vstúpil heker.
  • Konzistentné vyskakovacie okná a tajomný zážitok z prehliadania: Vyskakovacie reklamy sú relatívne normálne. Ak si ale zbadáte neustále vyskakovacie reklamy, v ktorých sa spustil adware nútiaci klikať na stránky, ktoré prinášajú príjmy, to už nie je bežné. Musíte sa tiež vyhnúť klikaniu na akékoľvek odkazy, ktoré vyžadujú osobné alebo finančné informácie. Rovnako ak váš prehliadač vyzerá zvláštne a každá webová stránka, ktorú navštívite, nevyzerá správne, alebo ste boli presmerovaní na iné stránky, je pravdepodobné, že ste boli napadnutí. Opäť platí, že najlepšie je vždy zmeniť heslá a odinštalovať programy, ktoré nepoznáte.
  • Pomalý výkon: Aj ak sa vaše zariadenie spomalí, často zamrzne, alebo jednoducho zasekne, môže ísť omalvér, pretože opäť zaťažuje telefón. Môžete sa tiež stretnúť s tým, že budete musieť vynútiť reštart zariadenia, aby ste zatvorili aplikácie, ktoré ukazujú, že sú stále spustené napriek ich zatvoreniu.
  • Aplikácie, správy, odchádzajúce hovory, ktoré nepoznáte: Silnými signálmi, že váš telefón mohol byť napadnutý, je príval neznámych čísel, textových správ a stiahnutých aplikácií, ktoré používajú vaše údaje. Buďte opatrní, pretože ste sa pravdepodobne stali obeťou porušenia ochrany údajov, a je dôležité, aby ste na nič neodpovedali ani nereagovali. Ak máte podozrenie na neobvyklú aktivitu, zablokujte volajúceho a nahláste to ako spam svojmu poskytovateľovi. Ďalším dôvodom, prečo sa vyhnúť odpovedaniu na číslo, ktoré nepoznáte, je, že často ide o drahé čísla s vysokým príplatkom, z ktorých všetky výnosy idú priamo späť kyberzločincom. Najlepšie je teda skontrolovať si aj svoje mesačné účty.
  • Spotreba dát je nezvyčajne vysoká: Väčšina používateľov mobilných telefónov bude zhruba vedieť, koľko dát v priemere spotrebuje za mesiac. Akékoľvek nezvyčajné špičky môžu signalizovať malvér v telefóne. Niektoré varovné signály zahŕňajú nahrávanie veľkých dátových súborov a načítanie aplikácií vo všeobecnosti trvá dlho. To všetko môže pochádzať zo špionážnych aplikácií alebo malvéru, ktorý beží na pozadí a odosiela informácie späť na server, z ktorého pochádzajú.
  • Podozrivá aktivita na osobných účtoch: Od aplikácií sociálnych médií až po emaily sú vaše osobné údaje zraniteľné voči hekerom a jasným varovným signálom, že váš telefón mohol byť napadnutý, je podozrivá aktivita na akomkoľvek prepojenom účte. Dávajte si pozor na maily o obnovení hesla alebo bezpečnostnú správu o prepojení nového zariadenia. Ak ste osobne neurobili žiadnu z týchto vecí, neotvárajte žiadny e-mail, odkaz ani aplikáciu. Najlepšie je zmeniť si heslá ihneď po prihlásení sa do on-line prehliadača mimo vášho zariadenia.
  • Váš signál zmizol: Známy prípad, kedy od svojho mobilného operátora dostanete upozornenie alebo správu o zmene vo vašom účte, ktorú ste neurobili. Nakoniec úplne stratíte signál a nebudete sa môcť prihlásiť do žiadnych bankových účtov alebo emailov.