streda 30. marca 2022

Pneumatiky: Zasypávajú tonami mikroplastov

Pri bežnej prevádzke sa každoročne na území Európskej únie uvoľní z pneumatík až 500 tisíc ton materiálu. Na prevoz uhlia rovnakej váhy by bola potrebná vlaková súprava dlhá z Bratislavy až po Nové Mesto nad Váhom. dTest pripravil rebríček 68 pneumatík z pohľadu množstva oderu, a na 14 dní sprístupňuje aj kompletné výsledky najnovšieho testu 32 letných pneumatík.

Bežné skúšky kvality zamerané na dezén pneumatiky neodhalia množstvo materiálu, ktoré sa oderie z celej gumy počas prevádzky. „Testovanie prebiehalo počas troch rokov súčasne s klasickými testami pneumatík. Zisťovalo sa, či existuje súvislosť medzi jazdnými vlastnosťami a množstvom odieraného materiálu“, dodáva Hana Hoffmannová s tým, že iba niektoré pneumatiky s nižšou mierou odierania vykazovali o niečo slabšie výsledky počas jazdy na snehu. Na mieru oderu pneumatík pôsobí celý rad faktorov. Väčšie množstvo mikroplastov sa obvykle vyprodukuje pri jazde v horských oblastiach. K vyššiemu oderu prispieva cesta s betónovým povrchom, teplo a mokrá vozovka. Vplyv má aj vyšší točivý moment motora, váha vozidla a tiež rýchlosť či štýl jazdy. Počas testov oderu pneumatík sa zo všetkých testovaných vzoriek v priemere uvoľnilo 120 gramov na 1.000 najazdených kilometrov. Odraté kúsky gúm sú zvyčajne väčšie ako 50 mikrometrov a ani pri menších rozmeroch obvykle nehrozí hlboké preniknutie do dýchacej sústavy človeka. Spoločne s inými mikroplastmi však predstavujú hrozbu pre kvalitu vody, pôdy a života v nich. 

Výsledky z Formuly 1: Test sa zameral na šesť rozmerov pneumatík – tri letné a tri zimné. Výsledky ukázali, že existujú kvalitné pneumatiky, ktoré v porovnaní s konkurenciou zaťažujú životné prostredie menším množstvom mikroplastov. Porovnanie súhrnných výsledkov značiek ukázalo, že najekologickejšie sú pneumatiky od výrobcov Michelin, Vredestein a Goodyear. Na opačnom konci tabuľky sa však umiestnili aj tri prémiové značky - Continental, Bridgestone a Pirelli. Pri pohľade na množstvo uvoľňovaných častíc by sa v prípade pneumatík Pirelli dalo s trochou zveličenia povedať, že táto značka napodobňuje svoje pneumatiky pre monoposty Formuly 1 aj v prípade tých, ktoré sú určené na bežnú jazdu.