piatok 8. októbra 2021

SR: Rast maloobchodu

Ústup pandémie so sebou priniesol aj zvýšenú chuť nakupovať, rastúcu spotrebu a teda aj rastúce tržby maloobchodníkov. Preto v apríli až júni tržby maloobchodu na Slovensku prudko rástli, v júli sa ale ich rast už zmiernil. A podľa najaktuálnejších augustových čísiel sa tržby našich maloobchodníkov taktiež zvýšili len mierne, o 2,2 %.

Napriek pomalšiemu rastu sú ale maloobchodné tržby vyššie ako pred pandémiou (august 2019), a to až o viac než 6 %. Predkrízové úrovne prekonali skoro všetky zo sledovaných oblastí maloobchodu – zaostáva už len predaj v stánkoch a na trhoch a špecializované predajne s potravinami, nápojmi a tabakom. Medziročný rast tržieb v našom maloobchode je výsledkom rastúcej spotreby našich obyvateľov po uvoľnení protipandemických opatrení. Bázický efekt už v letných mesiacoch v podstate odznel, keďže vlani v takomto čase sa už tržby našich obchodníkov zvyšovali. Preto je aktuálny rast maloobchodných tržieb už oveľa miernejší ako počas jarných mesiacov.

V medziročnom porovnaní boli najväčším ťahúňom maloobchodných tržieb e-shopy a predaj cez internet, kde tržby vzrástli o 7,2 %. Výrazne rástli v auguste aj tržby v obchodoch so zaradením pre domácnosť (o cca 6 %) a na čerpacích staniciach (o 5 %). Naopak, pokles tržieb zaznamenali supermarkety a hypermarkety, teda podielovo veľmi významná zložka maloobchodu. Ich tržby medziročne klesli o -2,5 %. O -9 % nižšie tržby ako vlani zaznamenali aj predajcovia v stánkoch a na trhoch a o zhruba -6 % menej zarobili špecializované obchody s potravinami, nápojmi a tabakom. Po silnom prepade tržieb došlo v auguste opäť k oživeniu tržieb v obchodoch s výpočtovou technikou a informačnými technológiami, ktoré medziročne zarobili viac až o takmer 20 %. Vývoj tržieb v týchto predajniach môže byť ovplyvnený aj nedostatkom niektorých výrobkom kvôli chýbajúcim čipom a surovinovej kríze.

Analytička Jana Glasová očakáva, že aj v nasledujúcich mesiacoch budú tržby našich obchodníkov rásť, pričom v zime tomu budú dopomáhať aj nákupy pred vianočnými sviatkami. Karty bude ale miešať tretia vlna pandémie a jej dopad na ekonomiku a trh práce. Rovnako bude spotreba ovplyvňovaná aj materiálovou krízou vo svete, keďže niektoré výrobky môžu na pultoch obchodov chýbať alebo budú na ne dlhé čakacie doby. V ďalších mesiacoch bude rásť hlavne dopyt po elektronike a zariadení do domácnosti, oblečení, obuvy a športových potrebách.